Canal du Midi je jako první láska …
Obliba canalboatingu roste každým rokem. A není divu. Zvlášť teď, v „době covidové“, je nejjednodušší sednout do auta, dojet třeba do Německa, Francie, Holandska, a užít si tam dovolenkový týden na lodi.
CO JE TO VLASTNĚ CANALBOATING?
Zjednodušeně řečeno, je to plavba na motorových lodích po vodních kanálech. Kanály v minulosti kopírovaly toky řek a sloužily k překonávání nerovností terénu. Řeka vám nepoteče do kopce, ale kanál díky systému plavebních komor (locks) ano. Díky tomu se velmi zjednodušila doprava zboží po vodě, především v 17. a 18. století. Postupem času dopravu zboží po vodě vytěsnila železnice a následně automobilová doprava. Kanály však zůstaly, a v druhé polovině 20. století začaly sloužit především k zábavě a relaxaci. Kolébkou canalboatingu je Velká Británie, kde na lodích zvaných narrowboats lidé dokonce žijí, a to celoročně.
Plavební kanály křižují každou evropskou zemi, u nás je asi nejznámější Baťův kanál, a třeba Francie nebo Holandsko se pyšní stovkami kilometrů vodních cest, které se každou sezónu zaplňují rodinami a skupinami přátel, kteří tak tráví dovolenou. Řídit (kormidlovat) loď není nic těžkého, většina motorových člunů nemá klasické kormidlo, ale volant, a páku dopředu dozadu a neutrál. Není k tomu (až na pár výjimek) potřeba žádný průkaz nebo povolení, loď je možné zapůjčit komukoliv nad 18 let. Na druhou stranu není na škodu o plavbě něco vědět, znát značky, signály, fungování lodi… existují kurzy zaměřené na získání průkazu Vůdce malého plavidla, a ten vidí ráda každá půjčovna lodí.
KDY NA KANÁLY JET?
Ideálními měsíci jsou květen, červen a září. O prázdninách musíte počítat s mnohem vyššími cenami a je trochu „narváno“. Také může být v kajutách nesnesitelné horko a na rozdíl od chladnějších měsíců, kdy si můžete přitopit, vám v létě kajutu žádná klimatizace neochladí. Záleží i na lokalitě a typu lodi. Třeba první půlka června v Anglii je velice exponovaný termín kvůli „bank holiday“, královniným narozeninám apod. Všechno je individuální, a je dobré se předem poradit nebo si o tom něco nastudovat.
KAM SE VYDAT?
Kamkoliv kde „to teče“. Plavba totiž nemusí být jen ryze kanálová, plout se dá i po řekách a jezerech. Nejoblíbenější a nejznámější je asi Holandsko. Tam si plavebních komor moc neužijete, zato mostů tam potkáte desítky. Anglie je typická svými ocelovými loděmi, které se zezadu kormidluji „pínou“, bývají minimálně 20 metrů dlouhé a 1,8 m široké. Německo je velmi praktické, pohodlné, blízko a ideální pro dovolenou s dětmi. Itálie zaručí hezké počasí a pohodu. I Španělsko a Portugalsko je splavné, ale především po řekách. Milovníci větších vodních ploch si přijdou na své v Irsku a Skotsku. A Francie? Francie je láska na první pohled…
TÝDEN NA LODI? CO TA BUDEME DĚLAT?
Na to se ptá každý, kdo pluje poprvé. Jestli si myslíte, že ráno odvážete loď a pak budete sedět celý den na přídi a koukat skrz aleje platanů, jste na omylu. Na lodi je docela dost práce. Musíte sledovat cestu (vodu). Na kanále jsou komory, které je zapotřebí otevřít, napustit do nich vodu nebo naopak, splout je nahoru nebo dolů, komoru zase zavřít a u toho se snažit loď nikde neodřít, nepřekážet ostatním… přirážíte k břehu, házíte lana, držíte loď, zatímco se kormidelník v komoře snaží loď manévrovat… uvazujete a odvazujete fendry, sledujete mosty dalekohledem a do toho si vaříte kafe . Je to velká zábava ale musíte být pořád ve střehu. Plavba jen ve dvou lidech je sice romantika, ale o to je náročnější, samozřejmě i finančně. Lodě pro dva bývají malé a jednoduché, i tak stojí dost peněz. Proto je lepší vybrat loď vyšší střední třídy, se dvěma nebo třemi kajutami a plout ve čtyřech nebo šesti lidech.
PROČ ZROVNA FRANCIE?
Protože je to kombinace všeho. Krásná krajina, historie, skvělé víno, dobré jídlo, pěkné počasí, velký výběr lodí a kanály … vlastně všude. Jedním z nejznámějších Canal du Midi.
Už je to patnáct let, co jsme ho pluli poprvé. Je to slavný kanál, který vznikl díky projektu stavitele Pierre-Paula Riqueta, který tak propojil Středozemní moře a Atlantik. Vznikl tak skoro tři sta kilometrový úsek, po kterém mohly plout lodě se zbožím třeba z Narbonne do Toulouse.
Dnes už se nevyužívá v celé délce, pluje se ta nejatraktivnější část z měst Séte nebo Agde a cílovým místem je většinou slavný Carcassonne. A protože musíte ke Středozemnímu moři dojet, velice často se týden na lodi kombinuje třeba s pobytem v Provence nebo Languedocu.
VYPLOUVÁME ….
Na kanále je několik společností, které motorové lodě pronajímají. Leboat a Locaboat jsou nejznámější. Francouzské lodě jsou bakelitové, dobře ovladatelné, slušně vybavené, i když si někdy řeknete „tohle můžou vymyslet jen Francouzi“. Takže je zapotřebí vzít si s sebou pár ramínek na oblečení, teplé ponožky, náplasti, protože se pořád někde otloukáte, dalekohled a třeba taky korkový úchyt na klíče, protože do vody vám z lodi spadne kde co.
Nejatraktovnějšími trasami plavby bývají Agde – Narbonne a zpět, Agde – Homps a zpět nebo jednosměrně Agde – Carcassonne. S marínou si můžete domluvit i jiné startovací místo anebo právě jen jednosměrnou plavbu. I auto vám převezou do cílové destinace.
Pokud chcete strávit klidný týden na vodě, beze spěchu, trasa Agde – Carcassonne je ideální. V odpoledním čase vyplujete vstříc zapadajícímu slunci a pravděpodobně zakotvíte před první komorou v Portiragnes, což je malá vesnička, kde ve večerních hodinách nekoupíte nic kromě párku v pojízdném stánku na náměstí. Zato když si ráno přivstanete a vyběhnete do nedalekého pekařství Le Petit Ecoliere, budete snídat křupavé croissaanty nebo mandlové kapsy.A tak to může být každé ráno, protože budete pravděpodobně kotvit buď v centrech malých městeček nebo v marínách. A není nad čerstvé pečivo.
První komora, první výzva. Z Agde do Carcassone vede kanál „do kopce“, takže budete všechny komory napouštět. Jak to probíhá? Pár desítek metrů před komorou kormidelník opatrně přirazí ke břehu. Plavčík vyskočí na břeh a jde se podívat na komoru. Tam je pravděpodobně obsluha komory, která otevírá a zavírá vrata a napouští vodu. V této části Canal du Midi je to nejčastější fungování v komoře. Na vás je to ostatní. Počkat, až komorník otevře vrata a pak opatrně vplout. Plavčík z vaší lodi nebo i někdo cizí, kdo vám bude chtít pomoct, se připraví a pokusí se chytit lano, které mu někdo z lodi hodí. To lano totiž omotá kolem pacholete, kruhu, nebo ho může držet sám. Tím zajistí stabilitu lodi v komoře. Ona se totiž při napouštění vody může loď pěkně pomlátit, tlak vody je velký. Když vás bude v lodi víc, mohou se přidat další, je to zábava. Důležitá rada: v komorách vypínejte motor. Napouštění takovém komory trvá kolem 15 minut a v na lodi se počítají motohodiny spotřeby paliva. Když proplujete denně 6 komor a motor vám poběží naprázdno, bude vás to stát zbytečných 15 eur navíc. A druhá rada: když se z lodi v komoře hází lano nahoru plavčíkovi, je to do výšky několika metrů. Než se to naučíte, spadne vám lano několikrát do vody, takže si vezměte pořádné rukavice, jinak budete mít brzy sedřené ruce (kombinace písek a voda je vražedná).
Když se komora zaplní vodou a loď tím pádem vystoupá na úroveň země, odváže plavčík lana, nastoupí do lodi a pluje se dál. Komorník pak za vámi vrata opět zavře. Dnes už se většina komor ovládá elektronicky, vy se musíte jen dobře postarat o loď.
Před obědem doplujete do Béziers. Top je jedno z těch větších měst na trase a určitě stojí za delší návštěvu. Musíte vyšplhat do kopce, ale odměnou vám bude nádherný pohled desítky kilometrů do kraje, majestátní katedrála, a dobrý oběd v kterékoliv restauraci ve městě.
ÉCLUSES DE FONSERANES
Musíte se posilnit, protože po návratu na loď vás čeká opravdová lahůdka. Fonseranes.
Sedm (dříve devět) stupňovitých komor za sebou. Převýšení 21 metrů. Čtyři lodi v komoře najednou. Nebude čas na focení, na natáčení, bude to šup šup, jedno lano, druhé, třetí, pomoct někomu a nechat si pomoct, kousek popojet, uvázat, držet… a tak pořád dokola. Až nahoře se nadýchnete, zakotvíte a půjdete se podívat, co máte za sebou. A pak můžete fotit a točit a dát si skleničku vína nebo zmrzlinu v místní restauraci plné turistů a místních, kteří si to tady dennodenně užívají. Večer už stejně nikam nepoplujete, tak těch skleniček vína může být i víc .
Až budete mít za sebou tyhle první dva dny, sedněte si nad mapu kanálu a rozvrhněte si celou plavbu. Už víte, že plujete rychlostí kolem 7 km/hod., že vám to v komoře trvá asi 20 minut, že při poledni pauze obědváte rychle, ale pak se na hodinu natáhnete, že chcete zakotvit už třeba v 5 odpoledne a pak se procházet po okolí …
Vyznat se v mapě je důležité, nejen kvůli plánování, ale zjistíte tam i otevírací doby komor (max. 19:00), odkazy na místní obchůdky, tržnice, muzea a atrakce.
CARCASSONNE
Vaše týdenní plavba by tak měla končit v Carcassonne den před předáním lodi tak, abyste ještě odpoledne a večer mohli navštívit hrad a městečko. Kde jinde si vychutnat místní specialitu cassoulet, než tady? Mají ho v každé druhé brasserie a nezapomeňte ho dobře spláchnout dobrým červeným vínem.
Poslední den ráno kolem 9. hodiny budete vracet loď. Chcete-li ušetřit 150 eur za úklid, ukliďte loď sami, není to nic těžkého. Umýt nádobí, zamést a vytřít kajuty a salón a hadicí celou loď opláchnout. Zakotvěte proto tam, kde je napojení na vodu. Spočítejte si svoji spotřebu „motohodin“, protože ji budete platit nad rámec týdenního půjčovného.
Je ještě tolik věcí, které by stály za zmínku, ale na to už není prostor. Chtěla jsem vás navnadit, naladit a nalákat. Zkuste jednu dovolenou na lodi, nebudete litovat. A i když tomu možná nepropadnete tak, jako já, garantuji vám, že to pro vás bude zážitek na celý život :-).